ПРИДБАТИ ГОТОВИЙ БІЗНЕС: ЯК ЗАРОБИТИ НА ФРАНШИЗІ
Про переваги та недоліки, а також як обрати франшизу в Україні та що необхідно знати.
Франчайзинг – це бізнес з розширення та розповсюдження товарів чи послуг шляхом продажу права на використання торговельної марки, бізнес-процесів тощо. Простіше кажучи, франчайзер сплачує паушальний платіж та роялті, визначені власником франчайзингу. Після сплати франчайзі має право користуватися торговими марками,
логотипами, системами франчайзингового бізнесу та право продавати франчайзингові товари. Деякі власник також надають інші переваги, наприклад, навчання франчайзі перед початком торгівлі.
Ця концепція франчайзингу може бути хорошою та перспективною діловою можливістю для ділових людей, які хочуть зробити бізнес, але не хочуть починати бізнес з нуля. Однак перед тим, як розпочати франчайзинговий бізнес, допоможу вам звернути увагу на переваги та недоліки!
Переваги франчайзингового бізнесу
1. Швидший процес, оскільки налагоджено управління бізнесом
Порівняно з відкриттям бізнесу з нуля, франчайзинговий бізнес скоротить ваш час для початку бізнесу. Бізнес-ідеї, бренди та системи вже сформовані раніше. Отже, франчайзер просто повинен запустити бізнес, не турбуючись про те, щоб думати про підготовку бізнесу з
самого початку.
2. Навчання та путівники власників франчайзингу
Як правило, власники франчайзингу проводять навчання франчайзі перед тим, як продавати свої товари чи послуги. Крім того, власники франшизи також можуть надавати рекомендації щодо різних видів товарів, послуг, процесів. Все робиться для підтримання ділової репутації відповідно до заздалегідь визначених стандартів та полегшення франчайзі ведення свого бізнесу.
3. Відомий бренд
Мабуть, головна мета франчайзингу полягає в тому, щоб бренди, які вони продають, були добре відомі громадськості. Проводити рекламні (маркетингові) акції буде набагато простіше, оскільки бренд вже має своє”ім’я” та ринок. Тривалий час власники франчайзингу будували свій бізнес з нуля, будували свій бренд та репутацію на тому чи іншому ринку.
Отже, з франшизою, опосередковано, у вас вже є свої клієнти.
4. Відносно дешеві витрати
Відкриваючи франчайзинговий бізнес, вам часто не доведеться турбуватися про те, як продавати свій бізнес, адже власники франчайзингу підготували власні стратегії збуту продукції. Крім того, ціни на продукцію, яка продається по системі франчайзингу, як
правило, досить низькі, наприклад, напої або закуски (кав’ярні, кафе, піцерії), які використовують невеликі приміщення для продажу своїх товарів. Зазвичай пропонована ціна франшизи становить від 2000 доларів США. Що стосується ресторанної франшизи, мінімаркетів тощо, це, безумовно, цінується в десятки разів більш. Однак висока ціна має високі шанси отримати більший прибуток, оскільки бренд вже дуже знайомий на місцевості та має своїх постійних споживачів.
5. Групова купівельна спроможність для бажаючих придбати франшизу є головною перевагою добре розвинених франчайзингових систем. Групи, що часто купуються власником франчайзингового бізнесу (тобто оптом або зі знижкою), дозволяють франчайзі отримувати вигоду з меншої вартості товарів, обладнання та оставок, ніж доступні незалежним операторам.
Недоліки. Хоча це звучить заманливо, всі підприємства, безумовно, мають свої ризики та недоліки та переваги. Спробуймо дізнатися про недоліки франчайзингового бізнесу, перш ніж починати його!
1. Знаходження сировини покладається на власників франчайзингу
Вибираючи відкрити бізнес, вам неодмінно потрібно знайти постачальника товарів чи послуг, які ви захочеться використовувати у своїй діяльності. Звичайно, за доступною ціною та гарною якістю. Однак якщо ви ведете франчайзинговий бізнес, ви повинні використовувати постачальника, визначеного власником франчайзингу. Угоду також важко змінити або вона навіть не може бути змінена, оскільки такі постачальники зазвичай записані
в договорі з самого початку.
2. Обмежена інновація
Коли у вас є певний бізнес, ви, звичайно, хочете зробити нові інновації, щоб залучити більше клієнтів. Якщо у вас є особистий бізнес, ви можете це легко зробити. Однак під час ведення франчайзингового бізнесу відбудуться різні речі. Власник має повний контроль над бізнесом, яким він володіє. Отже, ви повинні дотримуватися всіх умов та правил, які були узгоджені з самого початку. Новаторство, яке ви хочете застосувати до свого бізнесу, може бути важко застосувати, оскільки воно спочатку вимагає схвалення власників-партнерів.
3. Система розподілу прибутку
На початку вибору франчайзингового бізнесу вам неодмінно потрібно заплатити заздалегідь певну суму грошей, щоб придбати франшизу. Ну, крім цих витрат, більшість власників впроваджує систему розподілу прибутку у вигляді роялті від прибутку, який отримує
франчайзі.
4. Дуже впливова ділова репутація
Останнє – ділова репутація. Щоб було легше зрозуміти, припускайте так: У ході роботи бізнес, безумовно, має ризики та проблеми, з якими Ви зіткнетеся. Якщо виникають проблеми з іншими партнерами по франчайзингу, це вплине і на підприємства, що належать іншим партнерам, оскільки вони використовують ті ж найменування бізнесу та товарів. Це дуже ризиковано. Якщо це станеться, це може спричинити зменшення доходів від франчайзингу.
Однією з переваг, які найчастіше наводяться для того, щоб стати франчайзі, також може бути один з його головних недоліків. Саме втрата незалежності необхідна в будь-якій хорошій системі франчайзингу. За визначенням франчайзі не є підприємцями. Якби вони були, вони ніколи не купували б франшизу. Для справді підприємницької людини франчайзинг – це неправильний вибір, оскільки структура системи вимагає від них значної незалежності у тому, як вони ведуть свій бізнес.
Ця втрата незалежності, якщо брати її до надлишку, призводить до подальшого недоліку франчайзингу – надмірної залежності від системи. Франчайзинг досягає найкращих результатів, коли франчайзі перебувають під загрозою та мотивовані своїм фінансовим та емоційним ризиком досягти успіху. Якщо франчайзі повністю покладаються на систему для свого успіху, їх надмірна залежність також може спричинити проблеми.
Тому франчайзі повинен зрівноважувати обмеження системи з їх особистими можливостями керувати власним бізнесом.
Ще однією сильною стороною, яка також є слабкою стороною, є очікування громадськості, коли вони здійснюють покупки у фірмовому місці. Основною причиною успіху франчайзингу є сприйняття громадськістю якості та послідовності у всій системі
франчайзингу. Тому, коли громадськість отримує чудовий сервіс в одному місці, передбачається, що система має чудовий сервіс у всіх своїх місцях. Це також може бути головною проблемою, тому що зворотний бік також правда.
Погано діючі франчайзі можуть завдати шкоди вашому бізнесу.
Якщо вареники погані в одному місці, громадськість вважає, що вони погані у всій системі.
Щоб захистити своїх франчайзі, великими франчайзинговими системами зазвичай є ті, які встановлюють найсильніший контроль, необхідний для забезпечення дотримання стандартів у кожному місці.
Деякі потенційні франчайзі мають нереалістичні очікування щодо доходу, який вони отримають від свого бізнесу. І невиконання цих очікувань може спричинити фінансові проблеми франчайзі та змусити їх шкодувати про вкладені ними інвестиції. Хоча невиконані
очікування є слабкістю, властивою франчайзингу, вона також є слабкою стороною кожного бізнесу, незалежно від франчайзингу чи незалежності. Реалізм важливий при прийнятті інвестиційних рішень.
Вигідні франшизи в Україні, можливо, регіонах?
Тут рекомендуємо орієнтуватися на потреби Вашого регіону, якби не банально це звучало.
Якщо важко зорієнтуватися у масиві інформації і немає грошей – тоді спробуйте провести таке маркетингове дослідження самотужки.
Найбільш затребувані франшизи були в таких сферах:
1. Недорога їжа – фастфуд/стріт-фуд. Вибираючи франшизу з цієї сфери, паралельно шукайте відповідну локацію з хорошим трафіком.
2. Кав’ярні (особливо у форматі «to go»), пекарні, кондитерські. У цьому виді бізнесу локація також буде вирішальним фактором успіху.
3. Послуги для дітей (навчання, виховання та дозвілля): дитячі садки, різноманітні дитячі розвивальні центри, мовні школи, альтернативні навчальні заклади. Вибираючи франшизу в цій сфері, проаналізуйте досвід франчайзера в пошуку та підборі персоналу для франчайзингової точки, процес навчання та стажування персоналу. Правильно відібраний та навчений персонал – це ваш щасливий білет у сферу послуг! Це правило стосується й решти пунктів.
4. Медицина. Ця сфера активно розвивається у зв’язку з реформами та готовністю великої частини населення відвідувати приватні медичні клініки (кабінети).
5. Індустрія краси та здоров’я. Різноманітні спортивні клуби, масаж, спа.
6. У великих містах почали розвиватися послуги доставки.
(Джерело інформації: https://kub.pb.ua/news/2019/2/20/850).
Більшість будь-якого бізнесу можна запропонувати як франшизу чи ділову можливість, і багато хто є однаковим на перший погляд.
Першим кроком у виборі франчайзингу є «особистий аудит». Переконайтесь, що обрана вами галузь відповідає тій, що відповідає вашим потребам. Якщо вам буде соромно сказати своїм друзям, що ви є власником хімчистки або маєте службу охорони, навіть якщо вони
дуже прибуткові, тоді не купуйте цього.
Важливе особисте щастя. Існує щонайменше 85 різних галузей, які використовують франчайзинг, що охоплює будь-яку кількість галузей, що стосуються товарів чи послуг. Особисто вивчіть свої почуття до кожного, щоб почати робити вибір галузі.
Після того, як ви створили короткий список галузей, з якими вам подобається, почніть з експертизи компаній у цих галузях. Переконайтесь, що галузь є затребуваною, адже дуже нерозумно було б обрати галузь, в якій немає потреби.
Нарешті, коли ви вибрали галузь для себе, починайте експертизу компаній. Очевидним вибором може бути добре налагоджена компанія з багатьма франчайзі, але майте на увазі, що багато нових можливостей вийшли на ринок з новинками, які можуть бути неможливими для старих систем. Крім того, старіші системи бувають менш гнучкими, якщо ви хочете домовитись про будь-які умови, тоді як нові системи можуть бути готовими вважати певні моменти переговорними.
Більшість власників сьогодні мають веб-сторінки з тонною інформації про свої компанії та можливості франчайзингу. Ретельно вивчіть кожну з них та зв’яжіться з кожним зацікавленим вами власником щодо будь-якої додаткової інформації, яку вони можуть мати.
Фантастична графіка не є вагомим приводом для вибору компанії. Вам потрібно зрозуміти філософію компанії. Порівняйте їхні послуги, а також їхні платежі. Низька плата має бути найменш важливою причиною вибору компанії.
Оплата франшизи. Якщо плата за франшизу занадто висока, але гонорар за роялті низький, то чи можна припустити, що
власник зацікавлений у продажі своїх франшиз, ніж у постійному доході за надання послуг?
Якщо плата за роялті висока, чи варта вартість послуг, які надає власник, додаткових відсотків?
Ваші відповіді ви можете отримати з особистих зустрічей з власником у їхньому офісі та контактів зі такими ж франчайзі. Хоча такі франчайзі дуже часто обмежені Договорами про конфіденційність.
Відвідайте офіс кожного власника, який вас серйозно цікавить. Не купуйте франшизу, не відвідуючи офіс. Навіть у великих усталених власників є проблеми, які можна визначити лише з особистих візитів. Надайте власнику можливість ознайомити вас із системою, її
послугами та ключовим персоналом. Переконайтесь, що ви зустрічаєтеся з тими людьми, з якими ви будете мати тривалі стосунки, включаючи операції, навчання, маркетинг та інші
операції.
Питайте і не приймайте поверхневі відповіді.
Які надані послуги надаються та ким? Як довго триває програма навчання, хто її проводить, де вона проводиться і які теми висвітлюються? Вони володіють своїми товарними знаками? І – ще сто питань, про які ви можете подумати.
Приходьте підготовлені з записаними вами запитаннями і питайте.
Купівля франшизи, ймовірно, буде одним із найважливіших бізнес-рішень, які ви коли-небудь приймете.
Питання, що становлять серйозний інтерес, повинні включати прибутковість та рентабельність інвестицій; перевірений товар та послуга; операційні системи; навчання; маркетинг; франчайзингові відносини.
Більшість власників не надсилають свої договори на ознайомлення до зустрічі, адже такі документи можуть містити конфіденційну інформацію.
Неотримання таких документів не є ознакою обману власника. Але в такому випадку можна попросити надати умови франшизи, її вартість, умови до приміщення (якщо такі є) тощо.
І не забудьте проконсультуватися в юриста (адвоката) після отримання від власника всіх документів.
Однозначної критичної інформації, яку ви можете очікувати під час переговорів з власником, може не бути там – очікування на прибуток або будь-яка прогнозована прибутковість франшизи. Тому важливо, щоб ви базували свої фінансові припущення на наявній інформації, інформації, доступній зі статей про компанію та обговоренні з власником.
Особливо важливим є складення свого бізнес-плану, із розрахунком власних сил.
Отже, як перевірити франшизу?
- Перший крок – оцінка власника та його бізнесу. Коли ви займаєтесь франшизою, ви вступаєте в довгострокові ділові відносини, і дуже важливо витратити деякий час, переглядаючи тло та результати діяльності вашого потенційного партнера.
- Інформація. Ви повинні з’ясувати, чи існує ринок товарів / послуг у вибраному Вами регіоні та яким може бути майбутній ринок.
- Підтримка. Потім слід ознайомитись із сильними та слабкими сторонами франчайзингового бізнеса. Критичним для вашого ймовірного успіху чи невдачі є рівень підтримки та навчання, що надаються власником, як при запуску, так і в подальшому. Підтримка власника може включати: пошук приміщення, юридичний супровід, реклама, регулярне спілкування через інформаційні бюлетені, нові продукти, інформацію про послуги та ринок, а також постійне навчання. Повинен бути вичерпний посібник з операцій, який дає вам вказівки щодо всіх аспектів роботи. Важливим аспектом, який слід врахувати, є те, яку допомогу надає власник стосовно будь-якого набору персоналу та навчання персоналу, який, можливо, доведеться здійснити.
- Договір франчайзингу. Наступним кроком є розгляд договору франчайзингу. Це дуже важливий документ, оскільки він визначає права та обов’язки сторін. Не варто сподіватися, що власник вноситиме зміни до умов договору, що відповідає Вам, оскільки власники, як правило, вважають за краще мати стандартний контракт для всіх своїх франчайзі. Однак перевірка контакту не є марною витратою часу, оскільки важливо повністю зрозуміти його умови та обмеження. Якщо вам не подобається контракт, ви, звичайно, можете вільно піти.
- Фінансування. Наступним кроком є вивчення фінансових аспектів франшизи. Вони в основному поділяються на дві категорії – стартові витрати та прогнозований дохід та прибуток. Спочатку дивлячись на стартові витрати, важливо визначити загальну суму грошей, необхідну для здійснення бізнесу, включаючи будь-який оборотний капітал, який вам знадобиться. Проти витрат буде встановлена сума грошових коштів, яку ви можете вкласти в бізнес, залишаючи суму, яку вам потрібно буде позичити. Тоді вам доведеться врахувати, які активи, якщо такі є, ви або бізнес могли б запропонувати в якості забезпечення для потрібного кредиту. Встановивши стартові витрати та вимоги до запозичення, тоді вам доведеться реально реалізувати потенційний прибуток бізнесу. Чи виправдовує це рівень інвестицій, який він вимагає, і скільки часу знадобиться вам для відновлення інвестицій?
Отже, у нас це є – дві сторони франчайзингу – бізнес, в якому обидва повинні повністю віддаватися своїм обов’язкам один перед одним і обом потрібно досягти успіху, якщо франшиза має вижити та процвітати.
Бажаю всім бажаючим знайти свій бізнес і не зупинятися на досягнутому!
Одна відповідь
Привіт! Це коментар.
Щоб почати модерувати, редагувати і видаляти коментарі, перейдіть в розділ Коментарів у Майстерні.
Аватари авторів коментарів завантажуються з сервісуGravatar.
Коментування закрито.